Saturday, August 13, 2011

Sayu ramadhan


SALAM RAMADHAN ke-13!



Pejam celik,pejam celik dah hampir 2 minggu kita puasa kan? Rasa sekejap je..x tahu kenapa ramadhan kali nih buat aku rasa cam sayu je..Rasa cam sekejap pon ada gak. Kalu dulu time2 muda dulu,rasa x sabar nak habiskan ramadhan, tapi bila dah tua2 nih, rasa cam sayu semacam je nak tinggalkan ramadhan. Mungkinkah peningkatan umur mempengaruhi emosi seseorang? hahaha.ok2..aku tau tu adalah ayat skema. Tapi,seriusla, aku memang rasa cam sayu sket ramadhan kali nih.

Aku pernah tanya kawan aku tentang fasa2 ramadhan. Dia jawab yang ada hadis nabi, tapi dia x tau matannya macam mana, tp lebih kurang macam nih:

10 ramadhan pertama - RAHMAT
10 ramadhan kedua - KEAMPUNAN
10 ramadhan ketiga - DISELAMATKAN DARI API NERAKA

So,skang nih dah masuk fasa kedua iaitu KEAMPUNAN. Selamat beribadah sume! ^^

*Matan adalah isi hadis. Hadis ada 2 bahagian, Sanad dan Matan. Sanad tuh siapa yang meriwayatkan, Matan tuh adalah isi hadis :)

-kredit to Syafiq (kwn matrix aku dulu) hehehe

"Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Surga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk seorangpun kecuali mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya" [Bukhari-Muslim]



No comments:

Post a Comment

Pages