Thursday, December 17, 2009

YEAH!!!

hype!!!
fuuuuh.....baru jer abis exam :)
sok,blik umah seminggu.yeah!!!!

seminggu study week,
4 ari exam berturut2,
pale den jd cam brat sblah jer...~~~konon2~~~
camne ek exam???
ha3..............

isnin (14dec09)...-osce-
exam nh duk st stesen,
then gerak kat satu agi stesen.
mule2, besh agi jwb soklan nh,
tapi, separuh mase terakhir..............
hampir lost coz soklan anatomy da....
langsung x sngka msuk, esp psal vein kt kaki tuh.
huk~~~ingatkan 2nd year
dah x da dah sume2 tuh...hu3~~~
keyakinan jwb soklan : 50%-50%

selasa (15dec09)...-seq-
hmmmm...short esei.
like dis :)
hrp2 dpat tampung segala2nya soklan yg leh jwb..
hu3...tp, rse was2 lah plak
tkut tersalah diagnos disease..huk3
keyakinan jwb soklan : 55%.ha3 ;D

rabu (16dec09)...-osce clinical-
ha3...tyme nh,
x ingat nk ucap thanx kat patient...
hu3...ntah ler =p
keyakinan jwb soklan : 60%

kamis (17dec09)...-mcq-
soklan td ntah pape jer aku jwb :)
cam men 'tembak menebak' jer....
x tau sape yang ditembak tuh..
ha3...jgn patient dah ler :)
keyakinan jwb soklan : 35% ;(

x pelah...sumenye dah berlalu kan...;-i
pape pun, tawakal kat ALLAH je la :)
pape hal, sok balik umah!!! yeah!!!
lupekan exm wat sementara waktu...go go fana :D

p/s: SALAM MAAL HIJRAH SUME :)

Friday, December 11, 2009

exam...oooo...exam...


salam semue~~~~
skang nh saat genting tok aku n kengkawan
yg len-medic2,batch09/10-
isnin nh kitorg exam.

doakan lah yg terbek...
skang nh tgok sume cam stress jer...

er...ye ker???? ha3

almaklumlah 1st tyme exam
4
pathology~~~~diseases~~ pape pun gud luck tok sume..
insyaALLAH,

setelah ape yg kite usahakan selama ini
akan
membuahkan hasil~ :)
after dpat result nanti jgnlah tensen2
~~~nasihat tok myself...hu~~~

kalu kite gagal,
jgn cepat melatah...

pikir silap kite selama ini,
x ckup study ke?

x cukup hafal ke?
x cukup bace notes ke?

atau.....
x cukup ingatan kite pada ALLAH?
sgt2 sedey bile diri ini terasa hipokrit jer...
kengkadang kite nh sebagai manusia bese
mudah jer lupe kan?

nk dekat exm baru ingat ALLAH~ ~tok myself~...
kengkadang rase
malu pada diri sendiri
n also
malu pada ALLAH....:(
tapi, kite still buat kan???

x malu btol~~~~tok myself~~~


tapi....kalu kite lulus cemerlang...
pikir2kanlah...
adekah kite dilahirkan mmg bijak?
atau...kite mmg rajin study?
atau...kite mmg suke jer bce buku2 tebal?
atau............ianya adalah pertolongan
dari ALLAH????

pernah x pikir2 balik...
kite selalu jer ngadu kat org nh...
kat org tuh...nh aku la...ha3
msj sana, msj cni,
mtx pendapat ttg stress...

tapi x da sorg pun yg dpat bagi ketenangan...
yg dpat bg jln penyelesaian...

yg dpat bantu kite....
sujudlah padaNYA...

bersyukurlah ape yang kite perolehi selama ini...

gagal sekali bukannye gagal selama2nya...
gagal selama2nya bukan bermakna kite gagal di akhirat....

bukan senang tok jadi senang...
bukan susah tok jadi susah...


okay lah sume..jgn sedey2...jgn stress...~peace89~ :)

Monday, December 7, 2009

al-fatihah

Salam semua....
nxt week,14hb 2009 aku exm
1st slanjar, 2nd medic 09/10.
kengkadang stress coz byk
sesangat notes...x tau nk bce mne satu...
kengkadang x tau nk wat pe
coz konon2 dh abis bace =p...ha3
poyo tol kn???

td aku ade terdetik nk phmkan
maksud surah al-fatihah.
terus terang aku ckp
yg aku sungguh berase malu2....
malu pada diri sendiri,
malu pada kwn2,
dan yg paling aku malu adalah pada ALLAH.
sepanjang 12 thn aku b'solat (start solat drjah 2)
aku kurang tau akan maksud
surah al-fatihah...
betapa terasa kerdilnye diri ini ya ALLAH....
mai kite bersame2 hayati n memahami ayat nh...
:)

Terjemahan rumi Arab Sebutan
1. "Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani"
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm
2. "Pujian bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam"
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِين
Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn
3. "Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani"
ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Ar-rahmâni r-rahîm
4. "Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat)"
مَـٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين
Mâliki yawmi d-dîn
5. "Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan"
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în
6. "Tunjukilah kami jalan yang lurus"
ٱهْدِنَا ٱلصِّرَ ٰط ٱلْمُسْتَقِيمَ
Ihdina s-sirâta l-mustaqîm
7. "Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat"
صِرَ ٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ
Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn

Wednesday, December 2, 2009

5 SEBAB MENJADIKAN 'KAPEL' HARAM






Pada asasnya, hukum bercinta-kasih, berpasangan( couple) atau seumpamanya adalah harus. Akan tetapi terdapat beberapa perkara/tindakan yang boleh menyebabkannya menjadi HARAM. Antaranya :

PERTAMA: TIDAK MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK ATAU SEBALIKNYA

Sesebuah perhubungan ˜istimewa" antara seorang lelaki dan wanita seharusnya didasari dengan niat yang baik seperti bertujuan untuk berkahwin. Justeru sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti tersebut adalah tidak harus seperti bercouple untuk berhibur,bersuka-suka dan sebagainya.





KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA

Lumrah bercouple seakan tidak dapat lari dari aktiviti seperti ber"dating", ber"shoping" dan sebagainya hatta ada yang sampai ke peringkat "membonceng". Tidak kurang juga (tanpa segan silu) menggunakan istilah-istilah yang kononnya menunjukkan sikap "caring"seperti memanggil darling kepada pasangannya. Paling tidak, pasti di dalam pertemuan(dating) akan berlaku pandangan mata yang tidak harus, perbicaraan yang tidak wajar dan seumpamanya. Semua perlakuan ini adalah bercanggah dengan ajaran Islam yang mengharamkan perhubungan
bebas di antara lelaki dan perempuan. Yang paling penting, apabila Syariat Islam mengharamkan sesuatu perkara/perbuatan, maka wasilah atau tindakan yang menuju kepada perkara yang diharamkan tersebut juga turut diharamkan. Kaedah Fiqh ada menyebutkan : sesuatu yang membawa kepada yang haram, maka ia juga menjadi haram�. Justeru berdasarkan kaedah ini, maka bercouple yang membawa kepada perlanggaran hukum syariat juga adalah haram.





KETIGA: MENJATUHKAN MARUAH (PERIBADI) SEORANG WANITA

Apabila pasangan yang bercouple berdating, maka peribadi seorang wanita muslimah akan dipersoalkan. Khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki yang bercouple tersebut, tetapi si perempuan. Masyarakat akan bertanya bagaimana begitu mudah si perempuan tersebut membiarkan dirinya diusung(maaf jika agak keterlaluan) ke sana-sini atau setidak-tidaknya umum akan menganggap bahawa perempuan tersebut telah dimiliki. Kesan buruk yang mungkin dihadapi ialah apabila berlaku perpisahan antara pasangan tersebut. Masyarakat akan mula membuat pelbagai tanggapan negatif terhadap si perempuan tersebut. Prasangka-prasangka negatif akan direka dan dihebahkan. Akhirnya berlakulah tohmahan-tohmohan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan seorang wanita. Ingatlah bahawa Islam amat memprihatinkan penjagaan maruah seorang wanita. Di atas dasar itulah adanya hukum Qazaf dan kerana tujuan tersebut jugalah Islam mengharamkan perhubungan yang di luar batasan. Sebabnya adalah kerana Islam memelihara kehormatan seorang wanita.






KEEMPAT: MEMBAZIRKAN WANG KEPADA PERKARA YANG TIDAK WAJAR

Di dalam budaya bercouple, biasanya pasangan lelaki akan banyak menghabis duit pinjaman PTPTN, JPA, yayasan negeri (bagi mahasiswa IPT) atau duit pemberian ibubapa untuk memenuhi kehendak pasangan wanitanya. Ajak saja dinner, lunch, breakfeast atau bershoping pasti si lelaki yang perlu mengeluarkan duit poketnya. Terdapat juga keadaan di mana si
perempuan yang berbelanja si lelaki. Itu belum dikira dengan pembeliaan kad top-up handset yang out of control. Hanya kerana call untuk tanya khabar, dah makan ke belum, ada yang sanggup mentop up handset mereka beberapa kali dalam seminggu. Cuba bayangkan jumlah wang perlu dibazirkan hanya untuk perkara yang sangat remeh dan tidak perlu. Pling menyedihkan, wang tersebut adalah pemberian keluarga yang seharusnya digunakan bagi tujuan pengajian. Begitu juga wang pinjaman PTPTN, ia adalah hutang yang perlu dibayar
selepas tamat pengajian. Justeru, penggunaan kedua-dua jenis wang ini kepada perkara yang tidak wajar adalah tidak harus dan ditegah oleh syarak. Perbuatan membazir dan menyalahgunakan harta juga adalah amalan syaitan.(Rujuk Al-Israa ayat 27)






KELIMA: MEMBUANG MASA KEPADA PERKARA YANG TIDAK SEWAJARNYA

Seperkara yang wajar diprihatinkan di sini ialah penggunaan waktu kepada perkara yang tidak bermanfaat. Lebih malang lagi, masa yang amat terhad sebagai seorang mahasiswa telah diisi dengan perbuatan-perbuatan yang ditegah oleh Allah. Bukankah berdating, berbual telefon secara marathon dan lain-lain aktiviti rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama. Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoal dan diperbicarakan di hadapan Allah. Perlu diingat bahawa Islam bukan mengharamkan secara total perkara yang dinyatakan di atas. Islam tidak menghalang perbuatan tersebut, tetapi meletakkan beberapa prasyarat yang perlu dipenuhi. Sekiranya kita gagal mengikut syarat-syarat tersebut, maka status perbuatan tersebut menjadi HARAM serta menjauhkan diri pelaku daripada kasih sayang dan cinta Allah.(Rujuk kitab al-Halal wal Haram Fil Islam, Dr. Yusuf Al-Qardhawi)






********************
Saje2 jer aku postkn en3 camni kali nh...sape2 yg terbace blog aku, jgn plak trase ati yer...he3..
aku tulis nh pun tok aku gak...saje bg kesedaran sket...

sbagai manusia bese, mmglah kita ade perasaan nk mencintai n dicintai...
tapi, kengkadang kite terlupe yg ade 'something' more SPECIAL dr cinta manusia nh...iaitu cinta ALLAH :)

aku pun same gak ngan remaja skang nh, prasaan cinta n kapel nh besela kan....
asal kite jg batas pergaulan, jg perangai, jg maruah n jg segala2nye....
yg paling penting...................cintailah seseorang itu kerana CINTAnya pd ALLAH...................
errrrrrrrrrr.....tp ssah nk cari org camni skang kan222?????????? he3.....=p
~ALLAHUALAM~


sumber : http://ms.shvoong.com/books/1744553-sebab-menjadikan-ber-couple-haram/

Wednesday, November 18, 2009

aku + kemalasan + bosan = nk balik umah!!!!! huwaaaaaaaaaaaaa...........

rase2nye...
ari nh adalah ari mls sedunia kot...
ke ari nh 4 aku jer??? he3
nanti ade lect then pBL,
ptg plak ade cSc-xray..
rse cam nk ponteng jer sume...hu3
jeles ngan bdk2 ppsk coz
diorg nk stat cuti huwaaaaaaaaaaaa....

sok, aku ikut prog msft
pegi sekolah kedai buloh.
ade prog motivasi tok bdk2 spm nxt year...
camne nh???
aku pun x termotivate kan diri lagi
nh plak nk motivatekan org len..
hu3...camne tuh?????
okayla...at least aku sdar yg aku nh perlu dimotivatekan...=p

alamak..........
mlm nh x tau ade x study gr????
topik aku x bce2 agi2...
kalu dproceedkan....
bleh x aku x present agi??? ;)
dgar mira n nad dl ler...
ha3....
aku dah bosan thp gaban nh...
padahal notes semalam x bce pape pun agi~~~

p/s: nxt week balik ganu!!!!~cuti rye aji!~
tket x beli2 agi...he3
windu sama mak ayah,adk bradik n sgala2nya di umah
padahal br jer blik 2 mggu lpas.ha3
windu juga asama kamu!!! ;)

Friday, November 13, 2009

cinta dalam islam


Semua orang petah berbicara mengenai cinta,
tetapi bagaimanakah memperolehi cinta yang terunggul?

Untuk mendapat cinta manusia yang tulus lagi sejati, carilah dan kahwinilah manusia yang mencintai Allah dan Allah jua menyintainya supaya terisi makna cinta yang sebenar.

Sabda Nabi SAW: Amalan yang paling
disukai Allah
ialah mencintai kerana Allah dan membenci kerana Allah.. Riwayat Ahmad

Berpasangan dan cinta adalah naluri dan nafsu, otak mengawalnya.
Jika biarkan cinta kuasai diri
hingga merosakkan hidup,
nescaya diburu
penyesalan sepanjang hayatnya.

Setiap pasangan perlu belajar menggemari
kegemaran pasangannya
dan memperbanyakkan
ciri-ciri persamaan
antara keduanya
bagi melancarkan hubungan dan
komunikasi mereka.

Untuk saling memahami, seseorang perlu
meluahkan rasa hati.
Silapnya
kita sering menganggap
bahawa yang meluahkan
rasa isi hati itu
sebagai pendendam dan celupar.


Keintiman pasangan dilihat sejauh mana
perkongsian citarasa, fikiran, perasaan,
tingkah
laku, hasrat dan keputusan antara mereka.
Keputusan sepakat membawa berkat.
Pasangan
yang tidak ada rasa sepakat,
tiada saling
bergantungan dan
tiada rasa tanggungjawab
adalah
antara petanda bahawa keintiman
antara
mereka semakin berkurangan.

Kualiti perhubungan antara pasangan dapat
dilihat
daripada kualiti komunikasi
sama ada positif atau
negatif.
Kuasai teknik berhubung supaya maksud
anda difahami.
Bersikap terlalu kritis terhadap
pasangan
menyebabkan hilang keseronokan

dalam perhubungan malah timbul kebosanan.


Kritikan biar berhikmah agar ia tak tersinggung.

Ingatlah bahawa
hati wanita terletak di mulut,
kerana mereka gemar meluahkan perasaan
dengan kata-kata. Mulut lelaki pula berada di hati,
kerana mereka lebih suka memendam rasa.

Sikap cemburu itu pula tandanya sayang,
akan
tetapi cemburu yang berlebihan
adalah antara
petanda curiga serta ingin menguasai pasangannya.
Cemburu biar kena pada
tempatnya.

Pasangan yang bahagia
menggunakan alasan
untuk membela antara satu sama lain.

Manakala
pasangan yang tidak bahagia
berusaha
mencari alasan untuk saling tuduh-menuduh.
Pasangan yang selalu hendak menang,
pentingkan emosi serta egois akan burukkan lagi perhubungan
apabila berlaku krisis.


Usah pentingkan diri tapi banyakkan toleransi.
Jika setiap pasangan mengharapkan cinta mereka saling berbalas,
berlumba-lumbalah mencari kasih
sayang
dan
carilah keredhaan Allah,
itu adalah
sebaik-baik pengharapan.

Cintailah siapa yang kamu cintai,
tapi suatu hari
nanti kamu akan berpisah dengannya,
tetapi
mencintai Tuhan kekal buat selamanya.

rujukan :http://ms.shvoong.com/humanities/1801331-cinta-dalam-islam/




p/s : cinta aku di dunia n akhirat...insyaALLAH
  1. ALLAH SWT + ISLAM
  2. Nabi Muhammad SAW
  3. mak n ayah
  4. along, kak yie, abang, kak pah
  5. die...
  6. tokki + tok +mak sedare + sepupu + seangkatan dgnnye...
  7. kawan2 aku...

Thursday, November 12, 2009

TITAS, luv U ! =p

Haiiiiii!!!
lame x post tuk blog nh eh???
he3. bz :)
skang nh ngah berpinar mate2...
coz bce sjarah ttg tamadun islam dan tamadun asia
(TITAS)...
ade exm ptg rabu nh.hu3
plz wish me luck :)
lame x exm psal sjarah2 nh.
Aku still ingat agi
tyme spm dulu.
aku paling x suke subjek sejarah
coz memerlukan pembacaan
n penghafalan yg amat mendalam...
tyme tuh aku x pham
ngan kwan aku (nasuha)
yg asyik skor jer subjek tuh
ish3...aku plak terkantoi
tuk stiap ujian =p
then, tyme nk dkat spm,
aku pn struggle lah ngan sungguh2..
abis jer paper sjarah SPM,
aku pn gtau la kat kwn aku
yg aku x akan amik lagi subjek nh!!!!
tengok2, still ade kat u...
berserah jelah...:)
er...tuk spm, aku skor ok! ha3...
aku pn terkejut tyme tuh :)
pape pun alhamdulillah la kan ;)
okay...aku nk smbung stdy TITAS
then study 4 selanjar 1 (13/12/09)
wish me luck....da3....

p/s : i'm happy2 n bhagie skang~thanx~ :)

Tuesday, November 3, 2009

1st week GIT blok

en3 kali nh nk cter sket p'jlanan idup aku sepanjang 1st week
dlam GIT blok....
(gastrointestinal......bhgian perut,usus...bla3)

dis week quite bz coz aku kna present ncase kat doc ngan jihah.
aku wat PE, jihah amik history taking
tp,tyme present ari tuh, aku x wat pun PE
coz pt aku tuh br wat operate...
pt aku tuh ade liver abscess.
pyakit nh sbnarnye sakit hati...
errrr...bkn 'sakit hati' yg bese org ade tuh ye...
nh ade nanah kat liver ye.
aku nengok lah pt tuh...
after operate,
doc smbung tube dari tmpat liver ye
n then satu ujung agi ltak dlm plastik.
then, nmpak lah nanah tuh kuar...wane kuning
cian plak aku nengok...
pt tuh, actually pak cik la...
after ye operate,
ye x leh nk ckp banyak ngat coz akan batuk2...
batuk2 tuh plak sakit sluruh badan...

dis week plak x de byak lect sgat...
ade pbL, clinical teaching n pling banyak....FLM!!!
argh...teringat plak report 4 dis week...
x ciap2 agi.
study group plak------stop------
ble nk start eh???? soalan tok nad...he3
notes byak3.............
exam nk dkat dah, 13hb dec.
foundation, respi, cvs, git.....
diseases tuh...diseases nh...~lalala~

Saturday, October 31, 2009

khunsa????

SETIAP suami isteri pasti mengimpikan zuriat yang lahir seorang bayi sempurna, comel, bijak dan sihat. Maha Suci Allah yang menjadikan manusia itu sebaik-baik kejadian.

Namun, manusia hanya mampu merancang dan Allahsentiasa menguji hamba-Nya dengan sesuatu kekurangan bagi menilai tahap kesabaran dan kekuatan iman mereka.

Satu daripadanya adalah Allah s.w.t ciptakan bayi yang baru lahir memiliki dua ciri jantina atau lebih dikenali sebagai khunsa.

Malah, khunsa bukan terhad kepada manusia, malah ia turut berlaku kepada hidupan lain seperti siput, kerang dan ikan kerapu yang memiliki dua jantina bagi proses pembiakan.

Kita perlu yakin setiap ciptaan Allah mempunyai hikmah tersembunyi dan ia fitrah yang membuktikan kekuasaan, kebesaran serta keagungan-Nya.

Jarang masyarakat mahu membincangkan secara terbuka isu khunsa kerana ia membabitkan maruah, aib dan tabu apatah lagi jika ibu bapa memiliki anak sedemikian.

Namun, insan yang dilahirkan sebagai khunsa juga makhluk Allah dan mereka berhak untuk menikmati nikmat serta rezeki Yang Maha Esa.

Khunsa dalam bahasa Arab bererti lembut. Istilah yang sering digunakan dalam bahasa Melayu merujuk kepada golongan kaum yang lembut atau pondan.

Pondan pula merujuk kepada lelaki yang memiliki sifat wanita terutama dalam penampilan dan ada yang sanggup merubah kejadian asal dengan membuat pembedahan bagi memiliki organ wanita (payudara dan alat sulit).

Ada riwayat peristiwa khunsa ketika zaman pemerintahan Khalifah Saidina Ali yang menggemparkan masyarakat ketika itu apabila seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita khunsa iaitu memiliki dua alat kelamin.

Selepas berkahwin, si suami menghadiahkan isterinya seorang jariah (pembantu).

Hasil perkahwinan itu, wanita khunsa berkenaan melahirkan zuriat.

Namun, wanita khunsa itu timbul pula berahi kepada jariahnya lalu menyetubuhinya sehingga jariah itu melahirkan anak.

Masyarakat amat terkejut dengan kejadian itu dan menyampaikan berita kepada Saidina Ali. Baginda menghantar pakar bagi mengesahkan jantina wanita khunsa itu.

Pengesahan itu membuktikan kedua-dua alat kelamin wanita khunsa berkenaan berfungsi.

Dia mengalami haid seperti perempuan dan keluar mani dari zakarnya.

Ini bermakna wanita khunsa itu boleh dijimak suaminya dan dia dapat menjimak jariahnya.

Namun, Saidina Ali tidak berputus asa bagi mengenal pasti jantina wanita khunsa itu kerana mahu menyelesaikan masalah yang menimpa pasangan terbabit dan menjadi pengajaran kepada umat Islam.

Lalu, baginda menghantar pakar menghitung tulang rusuk wanita itu. Ini amat tepat sesuai kepada ketentuan Allah yang menjadikan Hawa dengan mengambil satu tulang rusuk sebelah kiri nabi Adam.

Hasilnya, Saidina Ali membuat keputusan wanita khunsa itu adalah lelaki lalu memisahkan perkahwinan dengan suaminya kerana dianggap tidak sah.

p/s: jgn hina org khunsa c0z sebaik2 kejadian adalah kejadian ALLAH SWT...~ALLAUALAM~

sumber: HARIAN METRO ,AHAD 1 NOV 09

Thursday, October 29, 2009

BALASAN MENINGGALKAN SOLAT


Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah s.a.w. sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis. Apabila Rasulullah s.a.w. melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?" Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah s.a.w., ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya." Lalu Rasulullah s.a.w. memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah s.a.w., "Ya Rasulullah, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."

Kemudian Rasulullah s.a.w. dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan Baginda s.a.w. pun berdoa kepada Allah s.w.t., kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah s.a.w. dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut. Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah s.a.w. pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"

Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini
tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah s.w.t. seperti babi hutan yang hitam."

Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.
Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut,

"
Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah s.w.t. yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."

Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan t
iga kesalahan, di antaranya :"

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjamaah.
2.Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
3.Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya.

RUJUKAN:http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/1001kisahteladan2.htm

Tuesday, October 27, 2009

salam takziah




Salam takziah buat keluarga Hidayah (my fren)...
semalam, dayah kehilangan mak+2kakak+sorg ank sdare
coz kmalangan jln rye (dlam paper ade).
tyme aku dgar brite tuh,
lemah sluruh bdn aku...
x dapat aku bayangkan camne prasaan
seorg ank, seorg adik, seorg mk sedare
yg kehilangan org2 trsayang...

Ya Allah,
Kau tabahkanlah hati kwn aku ini.
jauhilah dia dr berputus asa
dlm m'hadapi dugaanMu.
Kau kuatkanlah smangat dia.
Ya Allah,
Kau lindungilah dia dari gangguan emosi,
kentalkanlah hatinya utk trus bersabar...
ALLAHUALAM~



p/s: aku hrp dayah tabah dgan ujian ALLAH...dari DIA kita datang,
kepada DIA jugalah kita pulang....
Al-Fatihah buat arwah2....

Sunday, October 25, 2009

junior ya amat......''BAIK ATI""

Jumaat lepas aku p kem msft kat pnati melawi.
Besh gler....esp tyme kemabara bln purnama.
yg x beshnyer......after tuh...
ade 3 org junior nh yg sgt2 'bek' ngan seniornye.
diorg x ckup blik coz mai lwat, so knala share umah..
aku ok jer kalu nk share ngan umah
coz bkn lame pun...smalam je pon.
tp yg buat aku hot sesangat.......
diorang masuk umah chalet aku
tanpa ketuk pintu.
tuh satu hal, pah2 masuk2 g jenguk2 blik
tanpa permission sambil m'bebel pe tah...

aku pon mlas layan n terus lipat bj kotor.
tetiba aku teringat yg tudung aku dah
d'iron kat krusi kat ruang tamu.
ble aku g tgok,YA ALLAH!!!!
tudung aku terjelopok kat lantai....
aku nh dah yg tersedia hot n letih, ape lagi....
aku trus tnye slah sorg dr geng ye.(tyme tuh ade sorg je)
''spae buat nh???' aku tanye
''x tau..'' bdk yg 'bek' tuh jwb.
aku ape lagi...semakin hot ler...
trus amik tudung n ckap kat ye...
''korang nh bdk junior, tlglah hormat sket kat
senior...jgnlah kurang ajar sgat!'' n then terus masuk blik n mandi.
ble aku kuar dr bilik mandik, bdk2 'bek' tuh terus blah!
keesokannye jeling2 ngan aku!
eleh!!! aku heran pe????
ssah btul dpat junior yg 'terlebih ajar'...
almaklumlah...APEX student..................

Wednesday, October 21, 2009

bosan + tensen = mls study


prasaan bosan dh mula mai nh...
bosan n malas study nh...
camne nk nek smangat blik nh?????
mood nh slalu jer mai tyme ujung mnggu,
n also tyme ble t'ingat notes
byk gler yg 'menanti'...hu3...
ade sesaper bleh tlg x????
tlg wat lari aku n then g la kt mane2 pon
asalkan bkan kt usm...tensen2...
jiwa bosan jd medical student pon dah mai gak nh...
tiap2 ari wat keje yg same,
g lect, clinical teach, csc, pbL, flm...bla3...
balik bilik, bkak notes n wat pbL.
BURPppppppp....... :(



p/s: rungutan nh saje2 jer...dr luahan ati aku. Xde kena mengena yg idup mahupun yg mati,ok???

Wednesday, October 14, 2009

'hypertension' in life..he3

Yeah!!! sok balik umah 4 dpavali...ahaks~~~:)


Skang h ngah pening cr jaw 4 pbL sok...
soklan ye 'what does shifted apex heart beat indicate?'
lt ventricular hypertrophy la kn2222???
tp still kna cari coz ade org tnye
camne nk bzakan rt n lt ventricular hypertrophy???
blurrrrrrrrrrrr~~
rse cam dh dpat jer jaw ye, tp x konpemkan agi (x_x)

2 ari nh kitorg blajar drug 4 hypertension...
aku rse spanjang aku blajar nh aku dk nek TENSION nh...he3
BP pun cm nek jer...he3.
x kot...td ade CSC.
Check2 bp sesame pbL mate,
BP aku dlm range normal da....110/80mmHg

wokey...x da pe dah nk gtau...chow...
n one more tyme...i'm happy, happy, happy...



p/s: aku happy bkn sbb seseorg dcni, tp seseorg dsana. ha3...~lalala ;)

Monday, October 12, 2009

kematian patient....

Ari nh ade clinical teaching....
spatutnye start pkul 2.30pm,
tp cam bese lmabat sket start.
Aku p awal ari nh coz ingat nk bli tket for dpavali nh...
tp, tket ari kamis pkul 3.30pm dah abis :(

Sampai kat wad 7s awal gak la...
dlam pkul 2pm cam2.
Aku pun dduk2 la kat c2.
Time dduk2 tuh, tetiba ade satu keranda kuar dr wad 7s.
Keranda tuh ciap lalu kat dpan aku.
Aku tergamam gak la td tuh...
terdiam jap...
pah2, aku nengok, ahli keluarga si arwah menangis...merah2 mate sumenye...
skali lagi aku tergamam...
Tetibe jer aku rse lemah sluruh bdan...

Aku terbayang camne nanti ble aku dah jd doc...
Camne aku nk hadapi kematian patient aku nanti?
Boleh ke aku kuatkan ati n semangat aku nanti?
Kuat ke semangat aku nk gtau kematian patient kpd family arwah?
Dapat ke aku bg rwatan yg terbek untuk kluarga aku nnti?

Aku harap sangat2 yg ALLAH S.W.T permudahkan urusan aku nanti...
InsyaALLAH......ALLAHUALAM~

Thursday, October 8, 2009

GHOST HOUSE (x_x)

Smalam aku p umah hantu...
umah nh under PKI (prsatuan kebudayaan india).
aku p ngan fateen...masuk dlm pkul 9.30pm cm2 r...
1st skali g bl tiket dl...

he3...then nk start masuk tuh, tbe2 jer 'hantu' tuh ngilai!!!
terkejut brok aku...
tp still steady agi. he3.
tp dlm ati dah rse cam lmbat jer nk kuar umah hantu nh...(br je masuk tuh!)

kitorang pun jejalan la dlm umah tuh...
dah la glap siot....
x nmpak pape...
smpai kat satu slekoh tuh,
ade antu duk dlam keranda...
tetiba je bgun n ngilai...
aku ape lagi, m'jerit r!!!(p/s: x salah aku k???)
then, aku n fateen x leh nk teruskan jln coz glap sgt2 + antu skke ngaco!
kitorng nk reverse blik,
tp, Nantha masuk n jd 'tourist guide' ktorang...hak2 =p
jalan2 agi...
smapi satu selekoh tuh...
jmpe lak ngan antu yg pgg tengkorak!!!
antu nh garang sket wo...
ye suh kitorng merangkak masuk kt satu lorong tuh...
time aku nk merangkak, aku patah balik...
coz ye ltak labah2 plastik...
i hate it very22222 much :(
tp, kitorg t'pakse coz antu tuh dh 'nek antu' ngan kitorg..
esp aku coz degil...he3.
jalan2 agi...
last skali, jmpelah jln kuar...

FUH!!!!
bleh skit jantung aku dbuatnye
Fateen dh pening pale,
aku lagila...
coz jerit byk ngat...nge~~~~
papehal...mmg besh gler GHOST HOUSE!!!!

Saturday, October 3, 2009

lagu besh



Dis tyme, aku post 2 lg yg besh...lagu yg aku ske.
Tbe2 jer nk post dis song coz aku dgr kt rdio ari nh..he3.



Aizat - Hanya kau yang mampu

Ku cuba redakan relung hati,
Bayangmu yang berlalu pergi,
Terlukis di dalam kenangan,
Bebas bermain di hatiku..

Cerita tentang masa lalu,
Cerita tentang kau dan aku,
Kini tinggal hanya kenangan,
Kau abadi di dalam hatiku..

Harusnya takkan ku biarkan kau pergi,
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati,
Derita yang mendera kapan akan berakhir,
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku.

Cerita tentang masa lalu,
Cerita tentang kau dan aku,
Kini tinggal hanya kenangan,
Kau abadi di dalam hatiku..

Harusnya takkan ku biarkan kau pergi,
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati,
Derita yang mendera kapan akan berakhir,
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku

Aku cinta ooohhh.. Aku cinta oooo…




Anuar Zain - Ketulusan Hati

Cintaku tak berdusta
Tak mengenal ingkar
Tak kenal nestapa
Cintaku hanya indah
Hanya bahagia untuk selamanya
Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau biarkan kasihku

Mencintaimu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
hanya tulusnya hati
mencintaimu tak mengenal ragu
keyakinan hatiku hanya untuk dirimu selalu

Cintaku tak berdusta
Tak mengenal ingkar
Tak kenal nestapa
Tak ada seribu janji
Hanya bahagia untu selamanya
Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau benarkan kasihku
Mencintaimu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis hanya tulusnya hati
Mencintaimu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk dirimu selalu

Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau dengarkan kasihku

oooo

Mencintaimu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis hanya tulusnya hati
Mencintaimu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk dirimu selalu



p/s : Happy, happy, happy, happy~



Thursday, October 1, 2009

raye '09

malam2 nk dkat rayer :)



2 ari b4 rayer



X lambat lagi kot nk wish Selamat Hari Raya Aidilfitri =)
Raye ari tuh agak besh n agak borink....

Besh coz dpat kmpul ngan sume adik beradik aku dis year...along, k.yie + a.zul, abang, kak pah...n semestinye ngan mak n ayh aku.
Taun nh gak dpat duet raye lebey...ha3

Borink coz x ramai sgt org mai raye kat umah aku :(

Pagi raye aku bgun awal (aku mmg excited bab2 raye nh...he3).

Bangun tido, solat subuh, tido jap...dlam pukul 6.45 aku bangun balik,
gosok gg n terus p dapur...
kat dapur, aku tgok, ayah n along dah ade...ngah makan2.
aku pun join la sekali.


Pagi raye ari tuh, mak wat nasi minyak,
pah2 ade ketupat (nh tempah jer...he3),

sate ikan (nh k.yie g tempah) n rendang daging.

Raye pertame kitorang st family p beraya kat kg ayah.
Dekat jer...Telok pasu, dlm 15 minit cam2 r...

Raye kedua, kitorang beraya kat umah2 sedara sblah mak aku plak.
dekat gak...Telipot

Raye ke3, g umah mak sedare aku, che de.
Ye wat umah terbuka.
Coz ye baru pndah dr KB-KT.
Ye dpt tukar hosp dah...


Raye taun nh, banyak btol kenduri kawin.

Start raye ke4-ke7.
Sepanjang tuh, keluarga aku x masak2.he3...jimat :)

Aku lagi truk...after subuh, tido2...bgun pkul 10...
ciap2 kenduri terus...
ha3...
breakfast + lunch skali...2 in 1


Taun nh jgak, kwn aku dtg umah...x pnah2 dtg..hak2
Raye ke3, ifah n adham meh umah aku.
Sesat byak kali...
he3..dahlah aku slah bg instruction =p
Xpelah...sampai jugak kan????

Lame x jumpe Adham. Dah kurus. setahun lebey x jmpe ye.
Last skali,time matrix.
Tapi, pengai still x ubah...asyik buli aku jerrr....=p

Raye ke4, Shahrul Hafiz n da geng mai umah aku.

Aku ingatkan ye sorang jer nk mai...

Skali, satu rombongan mat motor mai!!! aku perhati btol2..
rpa2nya geng aku time SMKKGB dl..
pergh...
lame btol x jmpe smpai aku senyap je lyan tetamu2 tuh. he3

Shahrul Hafiz nh kwn bek aku since darjah 2 agi.

Ye sekepala la ngan aku.
Aku slalu pnggil ye atok coz time skula rndah'
ye ske melatah2...so, aku glar ye atok.he3...

aku duk umah seminggu lebey...best siot...he3
So, skang nh aku kene concentrate tok selanjar 1 bln 12 nh.



mood aku tyme raye taun nh :p

p/s: aku happy2222 n bahagia skang...n mood study pn okay.... ~hopefully~ (^_^)

Monday, September 14, 2009

SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya.

Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu,
Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya
– mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan ne
scaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,
'Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat...'

'Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia-mu, utamakan
SOLAT

dan ZAKAT untuk Akhirat-mu'

Subhanallah. .

RAYE2 !!!!! :)

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
&
MAAF ZAHIR DAN BATIN


Selamat hari rayer...yeayea2, 4 hari lg nk rayer :) tp, kengkadang terpikir gak, bln pose nh dah nk abis, cukup ke amalan aku??? terpilih ke aku utk malam 1000 kemanisan,lalilatulqadar??? ~ALLAHUALAM~
Hari nh aku balik umah. Yeayea2!!! Bas pkul 2pm, tapi aku g dalam pkul 12pm cam2 lar coz nk solat jamak terus kat kb mall.

Memandangkan beberapa ari agi nk rayer...nh aku sertakan gambar2 ketupat n pelita utk nekkan semangat kite sume :)











Yeayea! X sbr gler nk sampai umah... :)
Sampai x study beberape ari yg lepas da.... Raye taun nh, tambah sorang, my bro in law. Complete taun nh coz sume adk beradik balik, along n abg balik mlm rye, abg zul balik kamis, aku balik nanti :), kak pah n kak yie x yah balik pun x per....coz dah memang duk kat umah...ha3



Raye taun nh x de baju baru...just pakai bj ijo nh jer...abis bajet taun nh...huk...tp, make sure ade kasut baru....YEAH! :D


Semalam g tukar tket kat Jln Hamzah (bas SP BUMI). X leh tukar sbnarnye...ake kena beli tiket len, tiket tuh aku suh kaunter tuh tlg jualkan. Kalu ade org beli, aku dapat la rm10 (hrge asal, rm14.30)...hmmm...boleh la...kalu x de beli, kira burn la tiket tuh...hu3....

Tiket baru aku beli tuh, harge ye rm14.40. Aku pun tnye la bdk tuh, "knp nek harge? bukan ke tiket nh harge ye rm14.30?'' w'pun nek seposen, tp aku nh sensitif gak ngan brg yg nek harge nh.

Pah2 ye kate, " x la kak, mmg harge betul la tu".
"mane ade btol! sy baru je beli tiket minggu lepas,rm14.30"
"x tau lah kak...." ye terkejut gak coz aku m'jwb agknyer...
''hmmm...maybe nek harge coz wane tiket len kot,,,dl wane putih, skang wane kuning" aku perli ye...
ntahlah...nk raye, sumenye nek harge. Jgn taxi nek harge suday...mati aku nnti nk p stesen bas....huk3 (x_x)




Friday, September 11, 2009

lalala~

he3...ari nh 2 kali aku tulih kat blog aku nh...
Aku kemabali utk tulihkali ke2 nh coz kwn aku bagi tag tuk aku (errr...rasenyelah coz ye tulih fana kat blog ye...), kwn aku tu, SEMA...he3

3 NAMES I GO BY..?
  • farhana
  • fana
  • adik (nh kt umah je la~)

3 JOBS I HAVE HAD IN MY LIFE..?

  • school student
  • matrix student
  • u student

3 PLACES I HAVE LIVED..?

  • umah saye ~trg~
  • kulim,Kedah
  • kubang kerian,Kelantan

3 PLACES I WANT TO GO..? (right now)

  • mekah (tgk blog azmi p mekah,cam besh jer.hu3(^_^))
  • korea (coz byk ngat tgok citer korea)
  • semestinya umah ku...

3 OF MY FAVOURITE FOODS..?

  • ais krim
  • ABC
  • megi
p/s: sumenye amatlah 'berkhasiat' kan2!!! he3

THINGS I AM LOOKING FORWARD TO..?

  • nk grad...(insyaALLAH, 3 taun agi)
  • nk jd pakar ortopedik
  • nk jg mak n ayah

3 PETS THAT YOU HAVE OWNED..?

  • kucing...tp, asyik mati jer...:(
  • ayam (yg nh, mak punyer...he3)
  • angsa, tp tu dulu la

3 FRIENDS WHO WILL REPLY..?

  • nad!!! CEPAT JAWAB!!!
  • oye
  • fateen

3 FAVOURITE BANDS/SINGERS..? (for now)

  • aizat ~lagu ye sume besh~
  • spider
  • ct nurhaliza

3 FAVOURITE SPORTS TO WATCH..?

  • gimnastik!!! he3
  • ...........
  • ..........

3 FAVOURITE DRINKS..?

  • ice blended mocca
  • apple juice
  • sirap laici

3 FAVOURITE SONGS..? ( right now )

  • hanya kau yang mampu
  • cinta pantai merdeka (act,sume evergreen songs)
  • camelia

3 PERSON U WANT TO TAG..?

  • nad
  • oye
  • fateen

Thursday, September 10, 2009

Hanya untukmu wanita :)

Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantika n seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."


Perkara yang anda tak perasan atau saja tak berperasaan. .......

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9.. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Seminit Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalahpesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda.. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik.


Melangkah itu mudah,

Namun mencari arah itu yang terkadang payah,

Mencari jalan itu mudah,

Namun memahami destinasi itu yang susah,

Menyusuri susur itu mudah,

Namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah

Dalam semua ini...

Menjaga istiqamah itu paling susah, payah dan lelah,

Namun DIA amat memahami hambaNYA,

DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik,

Hanya perlu untuk melakukan yang terbaik, meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNYA,

Lantas nescaya DIA akan menguruskan yang selebihnya,

Agar yang terbaik itu menjadi milik manusia.

Moga perjalanan kita sentiasa didalam lindungan dan penjagaan ALLAH SWT...

Pages