Thursday, August 9, 2012

Day 3- Your views on drugs and alcohol.


Day 3- Your views on drugs and alcohol.

Dadah dan alkohol sebenarnya adalah halal di awal kegunaannya.


Semua ubat yang kita makan selama nih adalah dadah. Ya, dadah tetapi di dalam kuantiti yang kecil untuk membolehkan ia masih digunakan. Sebab itu, kat luar botol/paket ubat akan ada prescription yang sebetulnya tentang ubat tuh. Contohnya, 1 biji sekali, 2 biji sekali, 1 biji sehari dan bla bla. Tapi jika kita amik lebih dari sepatutnya, maka banyak penyakit yang tak diingini akan terjadi, seperti renal toxic/liver toxic sebab dah overdose, so kidney denagn liver dah tak boleh berfungsi denagn jayanya.


Tapi dunia sekarang ambil ubat seperti makanan harian mereka (for those bawah p[engaruh dadah). Mereka tidak tahu apa kesan mengambil dadah yang berlebihan. Apa yang diorang tahu hanyalah mendapat ketenangan after makan dadah...kononlah! Tapi agak betul, akan tenang selama-lamanya nanti...hohoho!


Alcohol. Bahasa kampung arak. Sah2lah kalu ditanya kepada kitorang yang beragama Islam nih, jawapan kami adalah HARAM! Sebab apa haram? sebab ia akan melalaikan kita dan membawa kita melakukan sesuatu tanpa disedari. Sebagai contoh, if korang minum, then mabuk2, then jumpa musuh, then 'terbunuh' dia tanpa disedari, then masuk penjara, then dihukum gantung! fuuuhhhh!!! kronologi aku! hahahaha. Alcohol nih pun akan rosakkan hati kita. Segala makanan/minuman yang masuk ke dalam badan kita, hati kita nih akan metabolise segala bagai untuk kegunaan badan kita. Tapi, tidak alchol coz dia adalah bahan yang boleh melukakan hati kita seperti kekasih hati melukakan hati kita.eh??? hahaha ;p


Ok, yang nih je pandangan aku kat dadah dengan alcohol.

p/s: skema tak penulisan aku? hakhak XD




Semalam bukak pose ramai2 dengan group aku!
yeay!


ok. aku nak struggle b4 balik raya coz after raya aku nak exam. 
Time raya haruslah aku dah tak study kan? hahaha
bye! :)





No comments:

Post a Comment

Pages