Friday, June 22, 2012

Needle prick injury

Assalamualaikum!

Lama x update blog.hakhak.malas+busy. Skang nih dah masuk minggu ke 4 aku posting kat Obstetric & Gynaecology (O&G). Posting pasal anak dan mak.hahaha. Posting nih nak cakap busy pun x la..kelas cam bese, ada pagi, petang. Kelas petang tuh, kalu doktor  x da, free la. Yang buat aku agak busy time posting nih bila aku involve graduation nite untuk senior2 5th y kitorang yang dah berjaya bergelar DOKTOR ahad nih (24 June). Gatai kan? Dah tau posting O&G, still menyibukkan diri.hahaha. Ok, abaikan!

Posting nih adalah satu2nya posting yang kitorang kena oncall dari 6pm-6am. Besenye, kitorang oncall kat labour room. Tugas kitorang adalah sambut baby yang comel! hahaha XD

Aku dah 4 kali conduct akak2 yang nak beranak. So, sapa2 yang nak beranak nanti, call me ok? ;p

Ok, aku agak melalut. sebenarnya aku nak cerita pasal tajuk di atas. Ya! Needle prick injury!

Bermulanya kisah time kitorang oncall semalam kat labour room. time tuh aku duk kat admission room. Usha2 patient datang nak amik darah, buat CTG. Datanglah sorang patient gravida 3 kot? Aku dah lupa. Nurse suh aku pasangkan CTG kat patient tuh. Aku pun pasanglah sambil clerk.bla bla bla. Then, HO kat situ suh aku buat blood taking. Aku pun buat la TANPA MEMAKAI GLOVE. Bila dah dapat blood tuh, aku pun nak la masukkan blood ke dalam sample bottle, then entah camna tangan yang aku pegang syringe tuh tergelincir sket dah terus tercucuk kat jari tangan aku yang pegang sample bottle tuh. Time tuh cuak sket je coz aku rasa cam kena kat supercial je...




Lepas dah selesaikan sample blood tuh, tiba2 kau rasa cam tangan aku pedih. Tak berdarah. Aku pun konon2 nak pastikanlah yang aku punya tangan ok, aku pun picitlah tangan yang aku kena jarum tuh.Nah! amik kau! blood terus kuar. Cuak kot. Terus bagitau kat kawan aku yang oncall time tuh, Siti, Amin, Lai. Amin bawak aku ke sinki, suh aku alirkan air kat jari yang cedera. Dia cakap boleh kurangkan risk untuk dapat infection dari patient. Aku pun yang dah x boleh pikir pape, ikut jelah. Sambil2 tuh, dia boleh plak cerita pasal infection yang berkemungkinan aku akan dapat disebabkan needle prick injury nih -___-"

Lai dengan prihatinnya, pergi admission room balik, tengok folder patient tuh. Ok, fine, result HIV, Hep B, Hep C sumenye unknown! Aku pun buatlah report kat staffnurse situ. dia suh aku pergi A&E(kecemasan).

Bayangkan aku dengan Siti pergi A&E pada jam 4am! hahaha. Sampai2 kat situ, doktor dengan nurses kat situ, sume duk berkumpul kat aku dengan Siti. Tanya camna boleh jadi camtuh. Dan aku terpaksa mengaku yang aku x pakai glove time tuh sedangkan aku adalah 4th year medical student -___-"

Tapi, nurses dengan doktor situ baik je dengan kitorang. Dan Siti yang teman aku ke A&E disuruh amik darah aku since dia adalah 4th year medical student, kata nurse la. hahaha. Then, aku kena intramuscular inject anti tetanus toxoid(ATT) kat lengan. Perghhh..yang nih memang sakit. Sampai skang terasa lagi lenguh2 dan sakit2 kat lengan aku nih.

Lepas tuh,kitorang pun borak2 dengan doktor tanya pasal risk untuk aku dapat infection dari patient. Dan agak melegakan aku coz doktor tuh cakap risk untuk dapat infection(HIV/Hep B) hanyalah 0.0001% melalui needle prick injury kalu patient tuh ada HIV/Hep B. So, kalu patient tuh free from any diseases, risiko untuk aku dapat lagilah tipis. Dan alhamdulillah, patient tuh bukan high risk untuk dapat HIV/Hep B.
Tapi, doktor cakap aku still kena berjaga2 coz kita x akan dapat jangka resultnya nanti. So, aku akan trace result blood aku next week(28 June).

p/s: doakan aku baik2 saja :)



3 comments:

  1. akak tu da beranak da tadi..hehe.lama gile..ari sbtu kul 4pg baru beranak.dia tengok muke org,terus dia teringat.dia yg tegur dulu..baby boy.hehe

    ReplyDelete

Pages