Tuesday, August 24, 2010

food poisoning

salam ramdhan yg ke 15 sume.
pejam celik pejam celik,

dh separuh kite berpuase ye~~~

Alhamdulillah.
cmne pose korng?
ok ka?
aku? ok la
tp bese la pmpuan,x delah sbuln kn???
owkay.stop d c2.hahaha :D

dis week, aku dh start masuk blok communicable diseases.
(penyakit berjangkit).

1st disease adlh pasal diarrhea
iaitu,
cirit birit.

diarrhea nh ade la bbrape causes dia,
antaranye adlh bacterial infections n food poisoning.
sesepanjang blajar dis week,
aku selalu jerk teringat tyme aku
kt MRSM QBER dlu.

alkisahnye....*cewah ;p
satu hari tu, aku pose la ngan geng2 aku.
tyme berbukak,
kitorang kumpula ramai2 kt
dewan selera (DS).
pekerja2 DS tuh sedia la
kuih2 n nasi tuk
kami yg berpuase nh.
tyme tuh, kitorang puasa sunat isnin khamis la.
kuih tuh,actually, dr ptg tuh
ala..kuih tuk mkn ptg..
so,diorg smpan la sket tuk kami yg berpuase nh.
aku n kwn2 nh amik la kuih tu ngan rakusnya.
hahaha.

kuih tuh adlh roti sardin yg
diselaputi oleh telor~

tyme bukak tuh,
akula org yg paling mkn byk benda alah tuh..

x slah aku,10 keping kot.kui kui kui...

keesokannya...

tyme nk bgun subuh,

perut dh memulas2,
tekak dh loye gler..
aku pun trus p bilik air.
n bush.....*buang air.hahaha
n uwekkk....*muntah yer.
masuk bilik smula n x smpai bbrape min,

aku muntah agi..
muntah n muntah...
bab buang air tuh,
toksah ckp la. berkali22222...





ini bukan aku yer~~~

tyme tuh mmg bdn aku lemah gler...
cg bwak aku g hosp kuala berang.

check suhu, 38++++ .
tnggi la.yg normal 36 jek.
doc pun msukkn air kt dlm bdn aku.
tyme tuh mmg dh dehydration gler la..
act,nk dkat 10++ students gak
yg kene
food poisoning tuh.
aku di antara yg pling teruk
*sape suh mkn 10 kpng kn?

so,dkejarkn ke hosp besar kuala trg..
nk dkat sminggu gak la aku jd penghuni kt hosp.
hahahaha.;p


aku tyme kene food poisoning.
dehydration gler..
gambar aku kah itu???

adelah doc gtau,
kuman yg msuk bdn aku
adlh Salmonella sp.
tyme tuh aku x tau pe pun..

haiwan apakah itu????

tp ble dh blajar dis w,
brulah aku tau..

Salmonella sp.
nh mmg sjenis bacteria

yg mnyebabkn diarrhea la.
kalu Shigella sp.,
dpt menyebabkn
dysentery (feces+blood+pus).

sungguh2 la aku ckp..

tyme tuh mmg aku rase ajal dh nk dkat.

tp ALLAH still bg kesempatan kt aku kn?
alhamdulillah~~~ :)

p/s: spanjang pose nh,sy x pernah bgn sahur.
bkn x mau,
mau..
sy kunci jam,

sy suh kwn kol,

tp....bgn2222...

ALLAHUAKHBAR,ALLAHUAKHBAR...

*azan subuh da~~

=_=''

No comments:

Post a Comment

Pages